Etsijäystävällisyyden oikea asiayhteys

One comment

Suomalaisessa (ja kansainvälisessäkin) keskustelussa arvioidaan hengellisen kentän liikehdintää akselillaharhaoppi – oikea oppi. Olen tuonut artikkelissani Harhaoppia metsästän… (Tahdon saada suuren..?)  näkökulman siihen, miten harhaoppikeskustelussa on tällä hetkellä harhaoppikortti (liian) herkässä nousemaan.

Käyn läpi harhaoppikortteja yksi kerrallaan. Ensimmäiseksi sarjan aloittaa “Etsijäystävällinen harhaoppi” (tälläisellä nimellä olen sekä kansainvälisten että suomalaisten mielipidevaikuttajien nähnyt asiansa ilmaisevan, joten käytän samaa termistöä kuin he…)

…mutta mikä etsijäystävällisyyteen kriittisesti suhtautuvien mielestä on pielessä..?

The “seeker-sensitive” movement that appeals to people’s “felt needs” to lure them into the church is heresy; the NT nowhere teaches this. The spirit of “tolerance” in the church today is heretical, because God commands that we discern truth from error and strongly condemn false teaching in no uncertain terms. –

Kommentti on osoitus monen asian sekoittamisesta keskenään.

Kun etsijäkeskeisyys on oikealla paikallaan, kynnys tehdään etsijälle matalaksi – sanomasta tinkimättä

Etsijäystävällisyys, etsijäkeskeisyys ja etsijöiden huomioonottaminen ovat oikealla paikallaan, kun seurakunta tekee tulijalle kynnyksen niin matalaksi kuin mahdollista – perussanomasta tinkimättä.

Käytännössä tämä voi merkitä esimerkiksi sitä, että

  • seurakunnan eteisessä huomioidaan uusi tulija
  • hänelle kerrotaan, mitä seurakunnassa on meneillään
  • puheenparsi on kieltä, jota tulija ymmärtää
  • musiikki on edes jollakin tavoin tuttua

Case hautajaiset vieraassa maassa: Itselleni oli muutamia vuosia sitten upea kokemus, kun pastori kertoi Ruotsissa hautajaisissa, mitä on meneillään ja mitä on tulossa.

Case uskovaisten slangi “suomeksi”: Itse sopeutan myös puhettani tilanteeseen, jossa tiedän, että mukana on ihmisiä, joiden kosketuspinta uskoon ja/tai edustamaani kristilliseen liikehdintään on ohut. Koetan puhua niin, että hän ymmärtää, mistä puhun. Jos käytän “meidän uskovaisten slangia”, selitän sanat. Kerron myös esimerkiksi siitä, miksi tietyt asiat ovat tilaisuuksissamme niin kuin ne ovat.

Jeesus oli etsijäystävällisin ikinä

Lainauksen mukaan Uusi testamentti ei tue etsijäystävällisyyttä. Kylläpäs tukee! – Jeesus eli hyvin lähellä aikansa ihmisiä, puhui heidän kieltään ja jopa murrettaan. Hän teki etsimisen jopa niin helpoksi, että “bongasi” Sakkeuksen puusta, Pietarin, Andreaan, Johanneksen ja Filippuksen heidän arkensa keskeltä, samarialaisen naisen kaivolta, jne. Jeesuksella oli jokaiselle heistä täsmäkohtelu ja täsmäsanoma.

Tämän lisäksi Jeesus pukeutui aikansa ihmisten tavoin ja kaikella muullakin tavalla sujahti sen ajan kulttuuriseen asiayhteyteen.

Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.  Joh. 1: 14

… ja tämä toden totta veti ihmisiä, joilla oli monenlaisia tarpeita puoleensa… Jopa niin, että häntä kritisoitiin tästä…

 Ja sen nähdessään kaikki nurisivat sanoen: “Syntisen miehen luokse hän meni majailemaan”. Luuk. 19: 7

Herran mielenlaadusta kertoo muun muassa Hesekelin 34. luvun jae 16

Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa —

Pysähtyikö kehitys tietylle vuosikymmenelle?

Suvaitsemisen henki seurakunnassa on harhaoppista, koska Jumala käskee erottamaan totuuden väärästä ja voimaakkaasti tuomitsee väärän opetuksen kaikissa muodoissaan.

Se, että ihminen on edes suurin piirtein kärryillä siitä, mitä seurakunnan tilaisuudessa tapahtuu ja ymmärtää sen, mitä puhutaan… on useimmiten eri asia kuin se, että kaiken sulattava kulttuuriin sopeutuminen tai se, että opetetaan väärää oppia.

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. (Room. 12: 2)

Kohta puhuu uudistuksesta – Jumalan tahdon etsimisestä tässä, käsillä olevassa ajassa.

… jos perinpohjaisen loogisesti toteuttaisimme kritiikkiä, joka kohdistuu muuttuneisiin tapoihin, musiikkiin, puheenparteen, vaatetukseen, laulaisimme samoja lauluja, pukeutuisimme samalla tavoin, jne. kuin noin vuonna 33 jKr. – Jokainen varmasti ajattelee, että tuohan on ihan järjetöntä. – Ajoittain yhtä järjenvastaista on ajattelu, että kristillisyys on musiikissa, puheenparressa, vaatetuksessa, tms. pysähtynyt tietylle vuosikymmenelle tai vuosisadalle. –

 

 

 

 

 

 

1 comments on “Etsijäystävällisyyden oikea asiayhteys”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s